Celem terapii logopedycznej jest poprawa funkcji komunikacyjnej. Odbywa się ona poprzez próbę usunięcia wszelkich zakłóceń występujących podczas procesu porozumiewania się. Przed rozpoczęciem terapii przeprowadzany jest wywiad z dzieckiem oraz jego opiekunem, mający na celu szczegółowe zidentyfikowanie przeszkód komunikacyjnych. Na podstawie rozmowy logopeda podejmuje decyzję o kierunku terapii. Czas trwania zajęć uzależniony jest od postępów dziecka, docelowo aż do skorygowania wszystkich możliwych do usunięcia problemów.
Wskazania do uczestniczenia w terapii logopedycznej:
- wady wymowy
- opóźniony rozwój mowy
- dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia
- dziecięce porażenie mózgowe
- rozszczep wargi i podniebienia
- jąkanie
- niedosłuch
- niepełnosprawność złożona
- autyzm
Cele terapii
- korygowanie zaburzeń mowy
- usprawnianie funkcji pokarmowych
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego
- wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej, oddechowej i fonacyjnej
- stwarzanie możliwości porozumiewania się dzieciom, które nie są w stanie posługiwać się mową werbalną (komunikacja alternatywna)
Metody stosowane w ramach terapii logopedycznej:
- elementy symultaniczno-sekwencyjnej metody nauki czytania J. Cieszyńskiej,
- logopedyczne (ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, słuchowe),
- masaż logopedyczny wg dr E. Stecko,
- elementy masażu C. Moralesa,
- pedagogika zabawy,
- logorytmika (oddziaływanie na sferę słuchową, słuchowo-ruchową i ruchową)
- elementy komunikacji alternatywnej i wspomagającej (m.in. piktogramy, Makaton, przedmioty, rzeczywiste, obrazek)
Metody dobierane są indywidualnie, zgodnie z potrzebami i możliwościami poznawczymi każdego podopiecznego. Zajęcia prowadzone są indywidualnie oraz grupowo.